Pages

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • RSS Feed

#BolaTalk : Bedah Taktikal - East Bengal FC 0 - 1 Johor Darul Ta'zim (AFC Cup Group F Match Day 5)

1 comment:
 


Assalamualaikum wbt,

Layak ke Pusingan Kedua Piala AFC. Itulah misi Ismail Ibrahim, interim coach JDT, pada malam 28 April 2015. Itulah yang terlaksana.

Namun, magik di Stadium Larkin ketika menentang Kitchee SC hilang dibawa lari bersama-sama ex-coach JDT, Abam Bojan Hodak, yang baru sahaja menerima arahan "direhatkan" oleh Kepala PBNJ sendiri.

Bermain di dalam stadium yang kosong di Kolkatta, game yang aku harapkan rancak bertukar menjadi hampeh minit demi minit.


Formasi East Bengal v JDT


Tidak banyak perubahan JDT Ismail Ibrahim & JDT Bojan Hodak. Jelasnya, Pak Mail masih mengekalkan struktur lama JDT dengan trident midfield Safiq Rahim-Hariss Harun-Shaakir Shaari. Pak Mail play safe dengan melakukan perubahan yang biasa dilakukan Bojan iaitu di backfour & di attacking flanks. Seperti biasa bagi game AFC, Lucho diletakkan sebagai Targetman.

East Bengal kelihatan lebih pasif dalam pemilihan first eleven, dengan meletakkan dua defensive midfielder, jelasnya bagi mengekang freedom Safiq Rahim & Hariss Harun.


Johor Darul Takzim vs East Bengal - AFC Cup Group F (Match Day 5) - 28th April 2015 - Football tactics and formations



Gol Pertama & Terakhir Perlawanan


JDT menjaringkan gol pada minit ke-6 perlawanan.

Kekangan Sukhinder & Subodh jelas menyukarkan kerja-kerja playmaking Safiq & Hariss. Namun, dengan kelebihan Lucho yang rajin untuk turun deep membantu Safiq & Hariss, hasilnya Hariss berjaya memberikan satu through pass yang osem ke overlapping run Kunanlan di bahagian kiri. Kelekaan pertahanan East Bengal untuk track back larian Kunanlan & membiarkan low cross dibuat bagi tap-in mudah Amri Yahyah, dihukum teruk.


Kenapa Rehat Itu Penting


Daripada gol pertama, JDT terus menguasai bola dengan short pass di midfield. Kerajinan Lucho & Amri untuk turun ke bawah memberikan passing option, juga membantu JDT untuk terus menguasai perlawanan.

Dengan tumpuan di permainan midfield yang diberikan oleh JDT, East Bengal seharusnya melebarkan permainan, banyakkan direct pass ke pemain sayap. Tapi sebaliknya yang berlaku. Tumpuan serangan East Bengal di belah kiri & kecenderungan pemain sayap kiri mereka, Rafique, untuk melakukan cut-in ke dalam midfield JDT yang padat daripada bermain di touchline, menyebabkan JDT senang untuk merampas bola dan mematikan serangan mereka.

Ketiadaan overlapping run dari fullback di belah kiri juga menghadkan passing option Rafique. Dan akhirnya beliau hanya mampu untuk membuat long ball ke dalam kotak, yang juga berjaya dipatahkan oleh ketinggian Junior Edstal & Fadhli Shas.

Namun, segalanya berubah setelah pengadil menghentikan perlawanan seketika pada minit ke 29 akibat daripada hujan yang semakin lebat serta kilat yang sabung menyabung. (Dah macam karangan UPSR pulak)

Rehat yang diberikan dimanfaatkan sepenuhnya coach East Bengal, Eelco Schattoire, untuk menganalisis kelemahan kedua-dua pasukan dan dengan menggantikan Khabra yang lebih rajin dengan Baldeep Singh yang kerap duduk di atas, pada minit ke 29. East Bengal kelihatan lebih agresif, lebih berani melakukan pressing. Overlapping run juga jelas makin kerap dilakukan oleh fullback mereka.

Dan hasilnya, Farizal dikerah melakukan triple quick save pada minit ke 36, apabila JDT gagal mengeluarkan bola dengan sempurna semasa sepakan penjuru East Bengal, follow up shot on goal dilakukan fullback East Bengal Dhanaraj tepat ke arah Farizal.


Penguasaan Total East Bengal di Separuh Masa Kedua


Tiada bezanya separuh masa kedua. East Bengal terus menguasai perlawanan, mematikan pergerakkan JDT di tengah dengan meletakkan 5 Man Midfield dengan bantuan winger Joaquim & Raqfique. JDT banyak mengalami situasi 3v2, akibatnya JDT banyak hilang bola.

Situasi ini juga menarik Amri Yayah & Chanturu untuk terus turun membantu, justeru menamatkan pengaruh serangan JDT di bahagian sayap.

5 Man Midfield vs Diamond Midfield


"Separuh masa kedua, JDT hanya ball watching", - Pengulas TV9


JDT terus mengadaptasi taktikal Park The Bus daripada minit ke 60 perlawanan. East Bengal terus menguasai perlawanan sehinggalah tamat perlawanan.

JDT "Park The Bus"


Konklusinya perlawanan di dalam stadium yang kosong memang tak best & taktik Park The Bus, walaupun efektif jika diterapkan ketika pasukan leading, tetap suck bagi aku.

Substitution Yang Merapu


1) Jasazrin IN, Amri Yahyah OUT

Aku, sampai ke hari ini, masih tidak tahu fungsi sebenar mamat Jasazrin ini. Game Kitchee hari tuh die masuk main Defensive Midfield. Game Final Piala Malaysia lawan Pahang tahun lepas, die jadik Right Back. Game hari ni plak die ganti Amri, main Wing Kanan. Adakah beliau JDT punye John O'shea?

Contribution sepanjang game? Satu pass limeposen untuk Lucho minit ke 90. Itu jek.


2) Safee Sali IN, Safiq Rahim OUT

Ini substitution kasi can namanya. Dan juga substitution tak masuk akal.

Dalam masa team kau kena buli dekat midfield, kenapa kau masukkan natural striker Pak Mael? Kau ade Amer Saidin, natural defensive midefielder. Kenapa tak masukkan die untuk melakukan tackle-tackle ganas? Kau juga ade Mahali Jasulli. Kite semua tahu Mahali ni gabak & gemar berlari. Kenapa tak letakkan die berdampingan dengan Hariss Harun & Shakir Shaari?

Kenapa kau letakkan goal poacher main support striker pastuh letak die main deep giler baben? Safee Sali diciptakan untuk menjaringkan gol SAHAJA. Ini jelas. Beliau excel jika diletakkan di barisan hadapan sekali. Beliau bukan seorang ball passer, ball winning midfielder, apatah lagi playmaker. Beliau seorang goal paocher, yang tugasnye berlegar dalam kotak penalti & menrobek gawang lawan.

Contribution sepanjang game? Satu flick on untuk larian Kunanlan, dan beberapa attempt untuk hold bola di corner flag untuk melengahkan game, tapi gagal. Itu jek.


Terima Kasih Bojan Hodak, Selamat Datang Mario Gomez

Harap game ini dianalisis coach baru JDT, Roberto Carlos Mario Gomez, dengan secepat mungkin. Tak sanggup tengok JDT main Park The Bus!

"Oi Safee, hang pi dok bangku simpanan sana!" - Mario Gomez


PS: Next post #BolaTalk, gua nak buat analisis & prediction JDT under Mario Gomez. Lu orang tunggu!






1 comment:

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff