Pages

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • RSS Feed

#BolaTalk : Bedah Taktikal - Johor Darul Ta'zim 5 - 0 Ayeyawady United (AFC Cup - Best of 16)

2 comments:
 
Credit: WSG

Puas. Itu mungkin perasaan Mario Gomez, melihatkan taktikalnya menjadi di atas padang. Paling puas mungkin, adalah Jorge Pereyra Diaz.

Kembali ke JDT dengan meledakkan 2 Gol & 2 Assist, impak Diaz ternyata lebih hebat berbanding dengan impak rakan senegaranya yang di pinjamkan dari Santos, Patito Rodriguez.


Peranan Jorge Pereyra Diaz sebagai Inverted Winger atau Trequartista? : Bojan Hodak v Mario Gomez.


Persamaan antara Bojan & Gomez adalah jelas. Mereka mengamalkan 'possession football'  & serangan dari width, dengan fullback membantu wingers ketika menyerang.

Perbezaan yang dibawa oleh Gomez pada perlawanan kali ini adalah 'role' yang diberikan oleh Jorge Diaz.

Di bawah Bojan Hodak, Diaz diletakkan di bahagian wide kiri sebagai 'inverted winger'. Beliau selalunya akan melakukan larian 'cut-in' ke dalam kotak penalti, melakukan crossing ataupun beat the defender dengan skill dribbling beliau yang awesome.

JDT bawah Bojan Hodak v Kitchee SC. Diaz biasanya diletakkan di tempat Kuna. Credit: ayedology.blogspot.com


Di bawah Mario Gomez, Diaz diletakkan sebagai 'Support Striker' atau 'Trequartista', diletakkan di belakang Lucho. Kerja beliau kini lebih kompleks. Di samping menerima bola, Diaz juga bertanggungjawab untuk membawa bola bagi menarik pemain defensive lawan. Ini bagi membuka ruang untuk pemain lain membuat larian atau mengelakkan man-marking oleh pemain lawan.

Johor Darul Takzim - Football tactics and formations


Gol pembukaan JDT pada minit kedua adalah jelas keberkesanan Diaz di dalam peranan barunya ini.
Dengan 3 player Ayeyawady mengepung Diaz, Diaz sempat melurukan satu through pass cantik kepada Safiq Rahim. Dengan kerajinan Safiq melakukan 'run from deep' & kelekaan barisan pertahanan Ayeyawady, beliau lansung tidak dijaga & ini membolehkan beliau membuka tirai jaringan JDT malam ini. Kredit juga kepada Safiq Rahim kerana bijak membuat 'dummy' memperdaya penjaga gol Ayeyawady sebelum melurukan bola ke dalam gawang.


Link-Up Play : Diaz & Lucho


Credit: johorsoutherntigers.com.my














Gol ke-2 & ke-3 JDT adalah hasil 'effective link-up play' antara Diaz & Lucho. Masuk separuh masa kedua, Diaz & Lucho dilihat lebih banyak menukar posisi sesama mereka. Ini jelasnya menyukarkan kerja-kerja man marking Ayeyawady terhadap Diaz & Lucho.

Gol ke-2 adalah hasil daripada kelincahan Diaz, menewaskan centreback Ayeyawady, Anderson West, sebelum melakukan through pass kepada Lucho. Kredit juga kepada Junior Eldstal kerana melakukan long ball yang cantik ke arah larian Diaz.

Gol ke-3 menunjukkan persefahaman efektif antara Diaz & Lucho. Larian Diaz yang melakukan crossing run ke dalam kotak penalti sambil menanti pass dari Lucho, menyebabkan kekeliruan pertahanan Ayeyawady, di samping kelewatan mereka untuk menutup ruang rembatan Diaz.

Jelasnya, Diaz lebih efektif jika beliau diletakkan sebagai 'Support Striker' atau 'Trequartista'. Beliau mempunyai technical skill yang tinggi, mampu untuk melakukan larian membelah defensive line lawan, dan juga bonus memiliki vision yang baik untuk melakukan through pass ke dalam kotak penalti dari kawasan attacking third. He can score goals too.



The Best of Possession Football



“With good players, you can improve the team by a lot. One of the things I have consistently told them is not to lose the ball so quickly once they have possession.
“Because if we lose the ball, we have to go back to regain possession. There is only one chance for us in the cup, so if we lose in the cup tomorrow, we go out.”


Falsafah Mario Gomez jelas. "Possesion football". Lebih masa dengan bola, lebih peluang untuk dicipta, lebih tinggi peluang untuk menjaringkan gol. 10 Shot On Goal yang dicatat pada malam ini adalah testimoni kepada keberkesanan falsafah ini.

Namun, mengamalkan possesion football adakalanya tidak akan menterjemahkan kepada gol. Manchester United bawah kendalian Louis Van Gaal membuktikan teori ini. Untungnya, Ayeyawady tidak mengamalkan high-pressing kepada pemain-pemain JDT ketika mereka hilang bola. Lebih-lebih lagi kepada free-role player Safiq Rahim, memudahkan lagi falsafah Mario Gomez untuk dimeterai pasukannanya.

Tapi Mario Gomez harus berwaspada ketika berjumpa dengan pasukan bermain di midfield. Pasukan Liga Super seperti PDRM, Kelantan, mempunyai midfielders yang rajin melakukan closing down / high pressing.

Harapanya, Mario Gomez ada tonik untuk situasi-situasi bertemu dengan pasukan-pasukan seperti ini.



2 comments:

bbet99 said...

"Dapatkan SUPER BONUS NEW MEMBER 150% dalam permainan dan mainkan permainan kesukaanmu hanya dalam 1 user id. Ikuti juga promo menarik lainnya yang kami sediakan hanya di bbet99.fun . 100% TERPERCAYA.
BOLA ONLINE
Agen Bola
Taruhan Bola"

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff